Articol publicat in: Cultura


O traducere (aproximativa) dupa http://tatar.yuldash.com/eng_052.html

Este asimilarea etnica reversibila? / de Sabirzyan BADRETDIN (articolul precedent tradus in romana)

Tatarii din Tatarstan (circa 70 la sut? din totii tatarii) sunt n pericol de asimilare. De?i situa?ia este pe cale sa se schimbe in unele locuri, n cea mai mare parte a fostei URSS nu se studiaza limba t?tar? scoli, nu exista posturi de radio si de televiziune in limba tatara, nu exista reviste si ziare in limba tatara, nu exista centre culturale unde tatarii sa se poata ntruni ?i sa socializeze . Ca urmare, multi tatari, n special n rndul tinerei genera?ii, isi pierd identitatea etnic?. Nu este o exagerare s? spun c? cei mai multi tineri tatari care tr?iesc n Rusia nu pot vorbi limba lor. Dac? aceast? tendin?? continu?, genera?ia mai tn?r? de tatari va fi complet asimilata n cteva decenii. Este posibil pentru a inversa acest proces? Pentru a r?spunde la aceast? ntrebare, sa examinam ce calit??i personale poate face o anumita persoana membru al unui anumit grup etnic.

F?r? ndoial?, cele mai importante componente ale celor etnie, sunt:
* Etnice de auto-con?tiin??
* Limba
* Cultul

Pentru a n?elege ce cauzeaz? asimilarea etnic?, trebuie stabilit ce factori contribuie la pierderea fiecaruia dintre componentele de mai sus ?i modul n care acestea pot fi recuperate.

S? amintim fiecare dintre ele:

Auto-con?tiin?a etnica

poate fi definit? ca identificarea de sine, ca membru al unui anumit grup etnic. Acesta este, probabil, cea mai important? caracteristic? care formeaz? baza identitatii etnice. Unii oameni sunt mndrii sa fie tatari, chiar dac? ei nu vorbesc limba, nu sunt familiarizat cu cultura tatara si nu ader? la islam. Sint acestia considerati tatari? Categoric da! Pentru c? cineva care a fost crescut, f?r? nici o conexiune la comunitatea, mai tarziu in viata ar putea descoperi atrac?ie fata de cultura t?tar?, poate ncepe nv??area limbii t?tar?, ?i poate deveni interesat de islam. ntr-adev?r, astfel de transformari ntmpla destul de des. Ce le face posibil? R?spunsul este: auto-con?tiin?a etnica. Prin urmare, pentru a n?elege cauzele de asimilare, ar trebui s? aflam de ce face o persoan? ?i pierde auto-con?tiin?a etnica ?i ceea ce poate fi f?cut pentru a restaura aceasta.

Limba.

Tatarii care nu vorbesc limba lor matern? nu pot fi partasi la cultura tatara ?i nici nu pot contribui la aceasta. n schimb, de multe ori, ei daruiesc talentele lor altor culturi. La nceputul anilor 1990 astfel de cazuri notabile au fost dramaturgul Dias Valeev ?i scriitorul Akhat Mushinsky care si-au scris operele in limba rusa . Dar cea mai important? ntrebare ramine: de ce isi pierde o persoan? limba natal? ?i ce se poate face pentru a inversa acest proces?

Islamul

a fost o parte important? a identitatii tatare. Prin urmare auto-identificarea religioasa este un factor esen?ial n p?strarea auto-constiintei tatare. De exemplu, tatarii polonezi ?i-au pierdut limba cu mult timp n urm? ?i au fost asimilati aproape complet. Numai credinta lor islamica a salvat de la dispari?ie identitatea lor ca grup etnic. Ei consider? a fi o parte a na?iunii t?tare. Exemple opuse sunt tatarii Kryashens ?i Nagaibaks care, de foarte multe ori, se definesc, ele nsele, ca grupuri etnice, separate de tatari. Aici, de asemenea, cele mai importante ntreb?ri sunt: Ce factori contribuie la pierderea identit??ii religioase ?i ce se poate face pentru a inversa acest proces?

Urm?toarele 3 p?r?i din acest articol va analiza fiecare dintre aceste componente de baz? de etnie:

-auto-constiinta etnica

-limba

-religia

Auto-constiinta etnica

Ce cauze exista de isi pierd tatarii auto-con?tiin?a etnica? Printre multele motive posibile, indoctrinarea este factorul cel mai important. Atunci, cnd in cadrul scolii, manualul de istorie descrie tatarii ca fiind barbari, care nu au f?cut nimic, doar omor, viol ?i prad?, ?i, n acela?i timp descrie vechi slavi ca fiind nalti, blonzi, oameni frumosi, mereu preocupati de cultura, singura concluzie pe care un elev tatar o poate trage este ca e rau sa fii tatar. Foarte des, elevii tatari din scolile rusesti devin ridiculizati in timpul lectiilor de istorie. Astfel de ndoctrinare culturala, de obicei, duce la un complex de inferioritate etnica, precum ?i o lips? a dorin?ei de a se identifica ca tatar. Tinerii sunt deosebit de sensibili la o astfel de ndoctrinare.
Cei mai mul?i tineri doresc s? se identifice cu modernul si cu moda. Oferta culturii ruse ofera adolescentilor un flux de imangini cu care sa se identifice: frumoasa, sexy, increzatoare modele, cnt?re?i, sportivi, actori, etc. Cultura tatara nu poate oferi atit de multe imagini. Mai ales n timpul perioadei sovietice, tatarii au pu accentul asupra culturii sale tradi?ionale n detrimentul modernului. De exemplu, pn? recent, circa 90 la sut? din toate melodiile de pe televiziunile tatare s-au efectuat la acompaniament de doar un instrument – un acordeon. Ca rezultat, dolescentii tatari au preferat discotecile ?i cluburile de dans, care au inclus muzica rusa si vestica.

Orientarea gusturilor tatarilor pentru muzica moderna a avut consecin?e profunde pentru adolescentii tatari privind sentimentul de auto-identitate etnica. Mul?i ?i-au pierdut interesul pentru muzica tatara. n cele din urm?, o ntreag? genera?ie de tineri tatari au crescut creznd c? muzica tatara (?i prin extensie – toata cultura tatara) reprezinta arhaicul ?i moda veche.

Indoctrinarea culturala este, uneori, nso?it? de ndoctrinare psihologica. n armata rus?, na?ionalismul este deosebit de puternic iar tinerii solda?i tatari (la fel ca ?i reprezentan?ii altor minorit??i etnice) au fost frecvente victime ale unor incidente, cunoscute sub numele de “dedovschina”. ntr-un astfel de mediu, singura cale pentru un tinar soldat de a supravie?ui este de a atrage cit mai pu?in? aten?ie posibila asupra lui (etnic vorbind). Mai trziu, n calitate de civil, ntr-un mediu de lucru, el este frecvent supus la o presiune psihologica mai mare pentru a se conforma. Produsul final al unui astfel de proces de indoctrinare este ceea ce n literatura t?tar? se nume?te un “mankurt” (o persoana care este rusine de propria etnie).
Poate fi inversata pierderea auto-con?tiin?a etnica? Evident, ndoctrinarea culturala poate fi comb?tuta cu ajutorul actiunilor culturale anti-ndoctrinare. De exemplu, trebuie combatuta conceptia tinerilor de a echivala etnicul cu ceea ce este vechi, arhaic, autentic. Muzica pop ?i rock in limba tatara trebuie s? se dezvolte.

n Tatarstan, tinerii ar trebui s? fie constant “bombardati” cu imagini de tineri, moderni, eleganti, sexy, cu care acestea ar putea sa se identifice. Organizatiile culturale tataresti au dificult??i, de obicei, in atragerea de tineri, pentru c? ei percep aceste organiza?ii ca de mod? veche, de locuri unde p?rin?ii lor se reunesc pentru a minca, a bea sau a birfi (interventia bloggerului: oare si la noi nu e aproape la fel?). Pentru a atrage tinerii, organiza?iile tataresti trebuie s? ofere facilit??i de interes pentru tineri: s?li de sport, discoteci, piscine, prezentari de moda, carte discu?ii, introductiv? servicii, etc

O alt? modalitate important? de a consolida auto-con?tiin?a etnica este de a curata istoria de influentele nefaste. Este important s? nv???m pe copii o istorie obiectiv? a na?iunii tatare. Bazarea pe manuale rusesti este contraproductiv?. Desigur, este nerealist ca fiecare ?coal? rus? sa fie dotata cu manuale publicate n Tatarstan. n acest sens, rolul internet-ului, ca un instrument educa?ional, este deosebit de important.

In mod ideal, fiecare tatar ar trebui s? devin? un internaut. Tatarii sunt una dintre cele mai dispersate natiuni ale lumii. Numai pe internet se pot conecta tatarii din Finlanda, Australia, Turcia, Rusia, ?i n alt? parte ?i de a crea un sentiment de comunitate (ambele cu scopul de a crea ?i sus?ine de auto-con?tiin?a etnica).

n cele din urm?, experien?a altor grupuri etnice ?i religioase n p?strarea identit??ii lor ar trebui s? fie bine studiate ?i aplicate la propria noastr? situa?ie. De exemplu, “Iudaismul, ca o civilizatie”, o carte de Mordechai Kaplan, ofera multe solutii privind problema pastrarii identitatii culturale.

Limba

De?i recens?mntele rezultate indic? faptul c?, de obicei, cei mai multi tatari considera t?tara limba lor matern?, acest lucru nu se reflecta privind gradul de cunoa?tere a limbii. Multi tatari, care nu au o oportunitate de a studia n ?coli t?tar?, au doar cele mai de baz? familiarizarea cu limba. Situa?ia este deosebit de regretabila n rindul comunit??ilor tataresti din Rusia. n Asia Central? ?i n diaspora, cum ar fi Finlanda si Turcia, situa?ia este de doar un pic mai bine.

n Tatarstan pierderea limbii t?tare poate fi explicat? prin mai multe motive:

- invatamintul in limba tatara este adesea perceput? ca un obstacol pentru ob?inerea unui nv???mnt superior (pn? recent, toate disciplinele din institute ?i universit??i au fost predate doar in limba rusa)

- mul?i tineri consider? t?tara “arhaica”, “de mod? veche” ce nu corespunde lumii moderne (cum mul?i dintre noi nu ?tim cum s? spunem “site-ul web”, “interfa??” sau “modem” n t?tar? ?)

- cei mai mul?i oameni n t?tar? diaspora nu au posibilitatea de a studia t?tar? din cauza absen?ei limbii t?tare in scoli, mass-media ?i nu exista o comunitate tatara omogena.

Cum se poate inversa acest flux de asimilare? Evident, deschiderea de ?coli in limba tatara, cre?terea num?rului de ziare in limba tatara ?i alte m?suri pot fi de foarte mare ajutor dar problemele financiare, organizatorice ?i logistice fac foarte dificil? punerea n aplicare a acestora ?i, n multe cazuri, chiar nerealiste. Deci, avem nevoie de a inventa modalitati mai creative si originale de a promova limba t?tar?. De exemplu, este mai ieftin a nregistra lec?iile n t?tar? pe casete audio sau video ?i a le distribui n ntreaga diaspora. Oamenii pot fi ncuraja?i s? fac? copii si sa le distribuie la prieteni, cunoscuti.

Organiza?iile tataresti din str?in?tate ar trebui s? ncurajeze membrii lor de a vorbi t?tara in loc de alte limbi n timpul ntlnirilor lor. Ca un minim, fiecare tatar trebuie s? ?tie ?i s? ncerce s? foloseasc? verbal ?i in scris, cel pu?in cteva cuvinte in tatara.

Ar fi benefic s? se organizeze anual concursuri pentru tineri tatari pentru a afla care este cel mai bun vorbitor de tatara sau care este cel mai bun cunoscator a istoriei si limbii tatare, etc iar c?tig?torilor ar trebui s? le fie acordate cu generozitate tot felul de extra privilegii.

n Tatarstan, o mai mare aten?ie trebuie s? se acorde o limbii tatare folosite in publicitate, semne in magazine, la ambalarea marfurilor, etc. mi amintesc c? n anii 1970 unele bunuri vndute n Tatarstan avut inscrip?ii si in limba tatara pe ambalajele lor. Cei care nu au citit o singur? carte sau un ziar in limba tatara, totu?i, au nv??at cum s? scrie multe cuvinte in tatara, cum ar fi “sare”, “drojdie”, “pine”, etc. n 1980, toate n limba t?tar? inscrip?ii pe produsele au disp?rut complet. Astfel de detalii poate p?rea un pic cam banal, dar acestea pot contribui, fie pentru a reduce sau de la cele de cunoa?tere a limbii.

Inca o modalitate de a nv??a limba t?tar? cu succes, este scufundarea ntr-un mediu lingvistic tatar. Familii tatare de la oras pot trimite copiii la sate, unde in familie se vorbeste tatara, pentru a le oferi o ?ans? de a nv??a limba. Astfel de practici ar trebui s? fie ncurajate ?i probabil chiar ?i formal, organizat n “programe de schimb de tineret” similar cu programe de schimb de studen?i condus? de multe universit??i. n mod ideal, fiecare organiza?ie t?tar? n diaspora ar trebui s? aib? o list? de familii gazd? pentru a se potrivi cu tineri tatari Aceste schimburi se pot realiza pentru o perioad? de timp, fie n schimbul de asisten?? financiar? sau de vizite reciproce.

Experien?a altor popoare n salvarea limbii native ar trebui s? fie studiata ?i aplicata la necesitatile si dorintele proprii. Aici, din nou, rezistenta culturala a poporului evreu este un bun exemplu. Cum a fost posibil, nu numai pentru a revigora ebraic?, o limb? pe care nu a fost vorbit de secole, dar ?i de a se adapta la cerin?ele de tehnologii moderne ?i de cultur?? R?spunsul ne poate da o imagine asupra modului n propria noastr? limb? pot fi salvate de la dispari?ie.

Cultul

Care sunt motivele care duc la pierderea identit??ii islamice printre multi tatari? n Rusia, secole de cre?tinism ortodox (de multe ori n formele cele mai violente ?i barbare), ?i mai trziu de natura ateica a regimului sovietic a contribuit foarte mult la acest proces. n ce mod ar putea fi inversat acest proces? Aici, din nou, trebuie s? fim foarte inventivi ?i creativi. Avem de g?sit noi modalit??i de atragere a tatarilor de partea islamului.

n timp ce este relativ u?or s? ajung? la popula?ia civil?, altfel sta situatia in armata rusa . n ultimii ani, armata rus? a introdus religia in armata. Fata de alte tari, n Rusia multe ceremonii religioase efectuate n armat? sunt obligatorii. Ce se ntmpl? cu solda?ii tatari n timpul astfel de ceremonii? Sunt obligati s? ia parte la ele. Guvernul Tatarstanului este singura autoritate care poate ridica problema religioasa n armata rus?. Dar este, de asemenea important pentru Tatars in diaspora, de a-?i exprima ngrijorarea fa?? aceast? problem?.

Gayaz Iskhaki, marele scriitor tatar, a scris n 1902 c? “n dou? sute de ani, na?iunea tatara, probabil, va nceta s? existe”. S? dovedim ca a gresit.